ناهمگون و گرفتار هزارتو - سینمای تین ایجری

 ناهمگون  و گرفتار هزارتو

 

محمد سرابی

 گروهی نوجوان که در شرایط دشوار نبرد و آزمون قرار گرفته‌اند و باید مثل مبارزان حرفه‌ای بجنگند. این  الگوی ثابتی برای چند فیلم اخیر «تین ایجری» در هالیوود است. در دونده هزار تو (The Maze Runner 2014) نوجوان‌هایی در یک مزرعه بیدار می‌شوند. جامعه کوچک دهکده مانندی بین دیوار‌های بلند شکل گرفته است و ساکنان آن نمی‌دانند از کجا آمده‌اند و باید چکار کنند. تنها می‌دانند هرکسی از دریچه میان دیوار‌ها عبور کند در هزار تویی خطرناک به دام میافتد و بر نخواهد گشت. قهرمان فیلم پسری است که می‌خواهد بگریزد.

همین داستان در ناهمگون (Divergent 2014) به شکل دیگری ساخته شده است. جامعه‌ای محدود به یک شهر، پس از جنگی بزرگ باقی مانده است و مردم آن به پنج طبقه کشاورز، نظامی، دانشمند، نیکوکار و حاکم تقسیم می‌شوند. گروهی نیز بدون طبقه و بی‌خانمان هستند. هر نوجوانی پس از رسیدن به بلوغ باید طبقه خود را انتخاب کند معمولا نوجوان‌ها شغل اجدادی دنبال می‌کنند اما برخی از هم طبقه خود ر تغییر می‌دهند. شهر آرام و بدون تنش است اما مشخص می‌شود که راز‌هایی در میان است و خطری برخی از افراد را تهدید می‌کند. قهرمان دختری است که می‌خواهد راز را پیدا کند.

در عطش مبارزه (The Hunger Games 2012) وقسمت‌های دوم و سوم آن که در سال‌های بعد به اکران در آمد هم قهرمان یک دختر است اما این بار داستان پیچیدگی بیشتری دارد. حکومتی ظالم و قدرتمند بر تمام کشور تسلط دارد و بهترین نوجوانان را وادار به کشتن یکدیگر می‌کند. قهرمانان نه تنها با یک بازی مرگبار بلک با یک قدرت مسلط و بی‌رحم هم روبرو هستند. کنایه‌های سیاسی و سمبل‌های تاریخی فراوانی در این مجموعه به چشم می‌خورند که گاهی به داستان‌های باستانی و گاهی به ایدئولوژی‌های معاصر شباهت پیدا می‌کنند. عطش مبارزه مانند هری‌پاتر که بر اساس کتاب‌های پرفروش ساخته شده است بر مبنای کتاب‌های سه گانه سوزان کالینز طراحی شده است و بخش دوم از قسمت سوم آن در سال 2015 وعده اکران دارد. قسمت‌های قبلی فروش خوبی داشتند و این موفقیت تا پایان کامل مجموعه پیش بینی می‌شود شاید به همین دلیل امکان ادامه دادن داستان در هر دو فیلم دیگر دونده هزارتو و ناهمگون هم طراحی شده است و پایان بندی هر فیلم به شکلی است که تماشاگر را در انتظار ادامه آن نگه دارد. هیچ یک از شخصیت‌ها آن‌چنان که در فیلم‌های چنددهه قبل رایج بود عصیانگر و آرمانگرا نیستند اما در میان نسل خود «فعال» و « موثر» به حساب میایند.  بازار مناسبی برای فیلم‌های دنباله‌دار با موضوع نوجوانان مبارز شکل گرفته که رو به گسترش است.

روزنامه روزان 25 آذر 93 صفحه آخر

/ 0 نظر / 90 بازدید